søker du regnskapsfører...
...vi kan hjelpe deg

Logg inn

13 faresignaler for din bedrift som du bør unngå

Å lykkes som selvstendig næringsdrivende ­– eller med en annen type foretak – er ingen selvfølge. Her er noen fallgruver du bør unngå.

Disse faresignalene kan få varsellampene til å blinke og hjelpe deg til å få foretaket på riktig kurs. Her er 13 forhold du bør være oppmerksom på:

1. Ikke overskudd

Du får kanskje inn en sum penger, men det hjelper lite hvis du bruker mer enn du omsetter for. Overskudd er målet du må arbeide mot. De fleste virksomheter som mislykkes de første fem årene gjør det på grunn av manglende overskudd.

2. Du har ikke snakket med en eneste potensiell kunde

Synes du selv virksomheten din er lovende? Skjerp deg: Ingen bryr seg om hva du tenker. Det som betyr noe er hva kundene dine mener. Det er jo de som skal betale deg! Snakk med kundene – så mange som bare mulig.

3. Du elsker ikke det du gjør

Hvis du liker det du holder på med, er du også mer villig til å bruke tid på det. Og bruker du mer tid på virksomheten din, er sjansene for å lykkes bedre. Jobber du bare for å tjene penger, blir du fortere utbrent.

4. Du jobber for lite

40-timers uke er for lite i startfasen for en ny bedrift. Enkelt og greit.

5. Du tåler ikke kritikk

Lytt oppmerksomt hvis en kamerat eller andre gir deg tilbakemeldinger som gjelder virksomheten din. Forstå hva de sier. Du trenger ikke å gjøre alt de sier, men én dag får du kanskje råd som endrer virksomheten din.

6. Du bryr deg ikke om kundene dine

Kundeservice – eller mangel på det – kan bygge opp eller rive ned foretaket ditt. Bryr du deg ikke om kundene dine, kommer de ikke tilbake. Husk at det er lettere å få faste kunder enn nye kunder.

7. Bruk jungeltelegrafen

Markedsføring via jungeltelegrafen er den beste veien til vekst. Hvis ingen snakker om foretaket ditt, har du gjort en dårlig jobb.

8. Organisk vekst

Betalt markedsføring er vel og bra, men det er det organiske som får virksomheten til å vokse. Eksempel: Når du kommer høyt på Googles søk fordi folk har hørt om foretaket ditt og har søkt etter det.

9. Du er ikke endringsvillig

Kundenes krav endrer seg. Hvis du ikke er endringsvillig, tilpasser du deg ikke hurtig nok. Da forsvinner kundene til de konkurrentene som tilpasser seg behovene.

10. Du er ikke gjerrig nok

Mangel på likviditet er hovedårsaken til at virksomheter mislykkes. Vær gjerrig! Gjør det du kan for å spare, så lenge det ikke koster deg mer enn du sparer. Spar når du gjør det godt, så har du kontanter når tidene er tøffere.

11. Du hater å delegere

Hvis du gjør alt selv, vil du begrense potensialet for virksomheten din. Hvis du ikke stoler på at systemet rundt deg hjelper deg, blir effektiviteten aldri stor. Sett bort oppgaver du ikke behersker eller ikke er interessert i. Regnskapsføring er et godt eksempel.

12. Du gjør de samme feilene

Ikke vær redd for å gjøre feil, men unngå å gjøre de samme feilene om igjen. Lær av dine feilskjær og spar tid og penger. Lær av andres feil og forsøk å unngå disse feilene.

13. Ikke spre deg for mye

Det er bedre å gjøre én ting veldig bra enn å gjøre hundre ting middelmådig. Google, Microsoft og Skype er eksempler på foretak som har gjort én ting svært bra.
 

 

Kilde: Bisnode