søker du regnskapsfører...
...vi kan hjelpe deg

Logg inn

De små tingene som avgjør salget

Vi er alle kunder en eller annen gang i løpet av dagen. Enten vi kjøper dagligvarer, er på telefonen med telefonselskapet eller kredittkortselskapet eller vi er på kjøpesenteret, kjenner vi alle og opplever frustrasjonen av å bli ignorert. Så hvorfor vil DU gjøre det mot noen andre?

Det er effekten av alle de små tingene du gjør for en kunde som utgjør hele forskjellen. Det er også ganske sant at de små tingene DU IKKE GJØR kan utgjøre forskjellen mellom å beholde eller miste en kunde. Det jeg har mest å utsette på er HVORFOR noen ikke syns det er greit å ringe tilbake til en kunde som har et spørsmål om noe, spesielt hvis dette er noen som gir direkte påvirkning på inntekten din.

1. Svar omgående på alle telefonsamtaler, e-poster og fakser fra kunder. 
Hvis du ikke gjør det, er det en god måte å brenne den broen på. Få det unnagjort med en gang. Gjør det til en hastesak, selv om det ikke er det – ikke to eller tre dager fra nå av når det passer for deg. Kunden vil umiddelbart sanse hvordan du responderer til dem. De tester alltid hvilken verdi du setter på dem. Skuff dem aldri. Hold kontakten og svar omgående.

2. Kom aldri for sent eller avlys en avtale uten å omberamme den først. 
Uansett om det er et møte eller en telefonsamtale, skal du alltid være punktlig. La kunden få vite at akkurat deres telefonsamtale eller avtale er det aller viktigste i verden for deg akkurat da. Demonstrer det gjennom handling.

3. Gi kundene noe de ikke forventer, 
litt ekstra, noe som forteller at du virkelig bryr deg om dem. 
Vær omtenksom. Stol på meg; de vil huske det. Nesten tre fjerdedeler av kundene mine var gjenkjøp. Jeg ga dem mer enn «litt» ekstra. Kanskje det var litt ekstra for innbyttebilen, eller kanskje et gratis sett med gulvmatter de ikke forventet. Jeg elsket dem og de visste det. Til gjengjeld gjorde de meg til nummer en.

 

Kilde: Adekvat 2014