søker du regnskapsfører...
...vi kan hjelpe deg

Logg inn

Dette irriterer kollegene dine

10 irritasjonsmomenter du bør unngå på jobb

Retter du ofte på andre, for deretter å fremstå som «blærete» med all din kunnskap? Skjær ned belæringen til et minimum, slik at det du sier faktisk oppfattes som hjelp.

2. Når andre sier ja, sier du nei

Mener du alltid noe annet enn kollegene dine, for diskusjonens skyld? Slutt med det. Folk blir lei av evige diskusjoner.

3. Ikke ta mange pauser

Ikke ta mange pauser hvis det ikke er praksisen. Folk kan bli sure hvis det hele tiden er den samme personen som sniker seg vekk for å ta kaffe- og røykepauser.

 

Kolleger liker ikke at du kommer for sent eller har lange pauser, uansett hvor lenge du jobber om ettermiddagen for å kompensere for det.

5. Hold på hemmeligheter

Forteller du det du vet om alt og alle? Sånt fører sjelden noe godt med seg. Vil du være på god fot med kollegene dine, må du kunne lytte og holde på hemmeligheter.

6. Har dere hørt den om....

Forstyrrer du andre ved å snakke hele tiden, kan det til nød aksepteres hvis du har mye humor. Ellers: La være.

7. Kolleger blir lei av barnesnakk

Snakker du hele tiden om barna dine og det de foretar seg? Husk at barnesnakk gjerne fungerer best med likesinnede.

8. Vemmes av dårlig hygiene

Er du et rotehode? Kolleger kan til nød akseptere litt rot, men de liker ikke at du etterlater deg ekle matrester i kjøleskapet eller roter med mat på kjøkken eller i fellesrom. De synes heller ikke det er noe særlig hvis de kan lukte når du er i lokalet.

9. Å, du er en morsom sjef...

Du kommer ingen vei med å prøve å være sjefens kjæledegge. Ler du av sjefens vitser og oppvarter ham eller henne, har du et problem. Sjefen gjennomskuer det og vil neppe belønne det. Kollegene hater det.

10. Demp deg

Kan høres over hele kontoret når du snakker? Da er det stor risiko for at du forstyrrer kollegene dine. Hvis du vet du er høyrøstet: Demp deg, og gå andre steder når du skal ta en telefon.

Kilde: www.adekvat.no

Bestill boken: Folkeskikk og uskikk på jobben her..