søker du regnskapsfører...
...vi kan hjelpe deg

Logg inn

11 faresignaler for virksomheten din

De kan være avgjørende for om du lykkes eller mislykkes som selvstendig næringsdrivende eller med andre typer foretak.

Kilde: Miniforetak.no

Seriegründer Neil Patel har utarbeidet ei liste med faresignaler du bør være oppmerksom på i arbeidet med foretaket ditt. De skal få varsellampene til å blinke, og hjelpe deg til å få foretaket på riktig kurs. Her er 11 av dem.

1. Du får ikke overskudd

Det er lett å si at du må tjene penger, men det hjelper ikke hvis du bruker mer enn du omsetter for. Suksessfulle virksomheter genererer overskudd, og det er målet du må arbeide mot, skriver Patel i bloggen sin. Han viser til at de fleste virksomheter mislykkes de første fem årene fordi de ikke greier å få overskudd.

2. Du har ikke snakket med en potensiell kunde

Synes du virksomheten din er kul? Hvem bryr seg om hva du tenker. Alt som betyr noe er hva kundene dine synes, for det er de som skal betale deg. Hvis du ikke har snakket med en kunde ennå, bør du gjøre det straks. Og ikke bare med én. Snakk med flere!

3. Hvis du brenner ikke for det du gjør

Hvis du brenner for det du holder på med, er du mer villig til å bruke tid på den. Og hvis du bruker mer tid på virksomheten din, er muligheten til å lykkes større. Hvis du gjør dette bare for å tjene penger, er det større risiko for at du blir utbrent.

Å arbeide 40-timers uke holder ikke når du utvikler en bedrift.

4. Du takler ikke kritikk Ikke bli sint hvis en venn eller et familiemedlem gir deg tilbakemeldinger på virksomheten din. Lytt og forsøk å forstå hva de sier. Dette betyr ikke at du skal gjøre alt de sier, men én dag gir de deg kanskje råd som endrer virksomheten din.

5. Du bryr deg ikke om kundene dine Kundeservice er noe som kan bygge opp eller rive ned foretaket ditt. Hvis du ikke bryr deg om kundene dine, kommer de ikke tilbake og kjøper av deg igjen. Husk at det er lettere å få gjenkjøpende kunder enn nye kunder.

6. Folk snakker ikke om foretaket ditt Markedsføring via «jungeltelegrafen» er den beste måten å få virksomheten til å vokse på. Hvis ingen snakker om foretaket ditt, gjør du jobben for dårlig. Betalt markedsføring er vel og bra, men det er det organiske som virkelig får virksomheten til å vokse. Eksempel: Når du kommer høyt på Googles søk fordi folk har hørt om foretaket ditt, og søkt etter det.

7. Du er ikke villig nok til å endre deg Kundenes krav endrer seg, så du må tilpasse deg. Hvis du ikke er endringsvillig, tilpasser du deg ikke hurtig nok. Da rusler kundene over til konkurrentene dine. De som tilpasser seg behovene.

8. Du er ikke kostnadsbevisst Mangel på likviditet er hovedårsaken til at virksomheter mislykkes. Derfor må du være gjerrig på kronene. Gjør det du kan for å spare, så lenge det ikke koster deg mer enn du sparer... Og husk: I næringslivet går det opp og ned. Spar når du gjør det godt, så har du kontanter når tidene er tøffere.

9. Du hater å delegere Hvis du absolutt skal gjøre alt selv, vil du begrense potensialet i virksomheten din. Hvis du ikke stoler på at systemet rundt deg hjelper deg, blir effektiviteten aldri stor. Sett bort oppgaver du ikke behersker, eller ikke er interessert i. For selvstendig næringsdrivende og andre som driver alene, er regnskapsføring et ypperlig eksempel på dette (red. anm.).

10. Du fortsetter å gjøre de samme feilene Ikke vær redd for å gjøre feil, men unngå å gjøre de samme feilene mange ganger. Hvis du lærer av dine egne feilskjær, sparer du massevis av penger og tid. Og aller viktigst: Lær av andres feil, og forsøk å unngå disse feilene.

11. Du greier ikke å være «smal» nok Det er bedre å gjøre én ting veldig bra, enn å gjøre hundre ting på et middelmådig nivå. Google, Microsoft og Skype er eksempler på foretak som har gjort én ting svært bra. (Selv om de også har utvidet repertoaret etter hvert...)

 

Kilde: www.Advekat.no