søker du regnskapsfører...
...vi kan hjelpe deg

Logg inn

Her forsvinner 44 minutter av arbeidsdagen din.

På grunn av ulike tidstyver forsvinner 44 minutter av arbeidsdagen din hver dag.

Det tyder i alle fall resultatene fra Work Life-undersøkelsen fra ManpowerGroup på.

Den knuser myten om at det er møtene som er den store effektivitetsdreperen i norske bedrifter.

- At så mye som 10 prosent av arbeidsdagen forsvinner i ulike former for tidstyver, er noe overraskende.

Her har vi identifisert en mulighet for effektivitetsøkning i det norske arbeidslivet. På den annen side er det ikke realistisk å forvente 100 prosent effektivitet hver dag, sier konsernsjef Maalfrid Brath, til NTB.

- For eksempel er mange av avbrytelsene fra kolleger ikke annet enn nødvendig informasjonsoverføring og kulturbygging, fortsetter hun.

Avbrytelser og tekniske problemer

De viktigste tidstyvene er å bli avbrutt i arbeidet for ofte og ulike typer tekniske problemer, fulgt av misforståelser og utydelig kommunikasjon, samt flaskehalser som oppstår fordi man må vente på at andre gjør sin jobb før man kan gjøre sin egen.

Høyt opp på lista over tidstyver kommer også dårlig ledelse, skriver NTB.

- Her er det forbedringspotensialet. Misforståelser kan unngås ved tydeligere kommunikasjon og utsjekk av hvordan man har oppfattet den aktuelle situasjonen, sier Brath.

Resultatet av undersøkelsen mener hun er en oppfordring til ledere om å være tydelige på hva som forventes og hvordan oppgavene er tenkt løst.

- Undersøkelsen viser at der tidstyvene er dårlig ledelse og uklare retningslinjer, er også motivasjonen lavere, sier Brath.

Sannhet med modifikasjoner

Meningsløse møter får ofte skylden for ineffektivitet på arbeidsplassen. Men denne Worklife-studien viser at dette er en sannhet med modifikasjoner. Over halvparten synes faktisk at antallet møter på arbeidsplassen er passe for de behovene man har.

Det er flere som mener at man har for få møter på arbeidsplassen, enn som mener at man har for mange møter.

- Møter er viktige når de blir riktig brukt. Mye av informasjonen som gis i møter kunne vært formidlet mer effektivt på andre måter. Møtene blir effektive og verdifulle når de brukes til diskusjoner og avklaringer ansikt til ansikt, men har en tendens til å bli mer langvarige enn nødvendig, sier Brath.

Det er store forskjeller mellom ulike bransjer med hensyn til hvor mange møter som er normalt. Det er heller ikke alltid i de bransjene der man har flest møter, at færre møter etterlyses.

Selgere mener naturlig nok at mange møter er en viktig del av jobben: de har flest møter i snitt av alle med 6,2 møter per uke, men 29 prosent mener at antallet møter likevel er for lavt ut fra de behovene de har. Bare 11 prosent mener at de har for mange møter.

Mennesker som jobber med forskning og utvikling, har derimot få møter generelt sett, men mange synes likevel at antallet er for høyt.

Tre løsninger

Infotjenester har flere produkter som kan hjelpe deg til å effektivisere din arbeidshverdag.

  • En personalhåndbok lar de ansatte selv finne svarene slik at ledere og administrasjonen reduserer antall avbrytelser i arbeidshverdagen.
  • Et personalsystem vil gjøre alle rutiner og prosesser enklere og raskere.
  • En lederhåndbok vil gi lederne dine tilgang til all kunnskapen de trenger om det å være leder i ditt firma og hvilke lover som gjelder, men egne veiledninger i trinn-for-trinn for vanlige lederoppgaver.

Råd & Regnskap anbefaler fagboken: Bedriftens Personalhåndbok som du får kjøpt hos Adekvat.

Kilde: Adekvat