søker du regnskapsfører...
...vi kan hjelpe deg

Logg inn

Hva er kundepleie?

Kundepleie er et av de viktigste innslagene innenfor markedsføringen.

Det koster mye å skaffe nye kunder, mens de kundene du allerede har og beholder er billige i drift. Hvis du mister kundene kommer derfor foretaket ditt før eller siden til å gå under på grunn av sviktende lønnsomhet.

Kundepleien merkes ikke før den savnes

Du jobber med kundepleie for å kunne beholde så mange kunder som mulig. Ikke bare fordi det er hyggelig, men først og fremst av rent økonomiske årsaker. Du kan antakeligvis aldri beholde alle kunder, men jo flere jo bedre. Regn derfor ikke med å få så mye verdsettelse fra kundene. Regn derimot med at du mister kunder så fort du neglisjerer kundepleien.

Hva er da kundepleie i praksis?

Jo, det kan være at du:

  • Utgir en kundeavis eller et nyhetsbrev.
  • Jobber med kundeklubber.
  • Sender gaver til kundene.
  • Representerer ofte.
  • Sørger for at kundene alltid får bestille nyheter i sortimentet ditt før resten av markedet, og kanskje også til lavere pris.
  • Har en aktiv kundesupport, svarer på spørsmål og hjelper til med å rette opp feil.

Kilde: Adekvat.no