søker du regnskapsfører...
...vi kan hjelpe deg

Logg inn

Komplisert med midlertidig ansatte

Det nye regelverket for midlertidige ansettelser inneholder et ganske komplisert regelverk for karantenetid. Det kan skape problemer, særlig for store arbeidsgivere.

1. juli 2015 innføres nye regler for midlertidige ansettelser. Fra denne datoen kan arbeidsgivere ansette opp til 15 prosent av arbeidstakerne midlertidig i 12 måneder, uten at det knyttes noen spesielle vilkår til de midlertidige ansettelsene.

 

Etter at en arbeidstaker har avsluttet sin midlertidige periode uten å få noen annen jobb i virksomheten, oppstår imidlertid en karantenetid på 12 måneder. I denne perioden kan ikke arbeidsgiver ansette nye midlertidige uten vilkår for å gjøre arbeidsoppgaver av samme art.

 

Karantenetiden må omfatte alle enheter (avdelinger) med færre enn 50 ansatte i virksomheten. Der det er enheter som har 50 eller flere ansatte, kan arbeidsgiver bestemme at karanteneregelen bare skal gjelde i den aktuelle enheten. 

 

Komplisert med mange midlertidige

 

Infotjenesters arbeidsrettsjurist Hans Gjermund Gauslaa reiser for tiden rundt og holder kurs i endringene i arbeidsmiljøloven. Han sier reglene for karantenetid kan skape mye hodebry, særlig for store virksomheter.

 

- Karantenereglene innebærer for eksempel at når en sykepleier på et kommunalt sykehjem har fullført en midlertidig stilling uten vilkår på ett sykehjem i kommunen, kan ikke andre sykehjem i samme kommune ansette sykepleiere midlertidig på det nye grunnlaget i karantenetiden på 12 måneder, sier Gauslaa. 

Han har fått tilbakemelding fra store virksomheter som kvier seg for å ta det nye regelverket i bruk, fordi det blir vanskelig å holde styr på karantenetid på tvers av avdelinger.

Kan bli mange

Siden det nye regelverket åpner for at 15 prosent av arbeidstakerne kan ansettes midlertidig uten vilkår, kan det i store virksomheter bli mange arbeidstakere på midlertidige avtaler samtidig.

- Hvis disse midlertidige avtalene går ut på ulike tidspunkt, vil karantenetiden gjelde fra den dagen den første midlertidig ansatte slutter uten å få noen annen stilling i virksomheten. Andre arbeidstakere som allerede er ansatt vil imidlertid kunne fullføre sine avtaler, sier Gauslaa.

Følgende illustrasjon viser hvordan reglene slår ut med 3 ansatte på midlertidig kontrakt uten vilkår. 

Illustrasjon av karantenetid ved 3 midlertidig ansatte

For ordens skyld må det presiseres at dersom ansatt nr. 1 og nr. 3 i illustrasjonen heller ikke får fortsette etter sin midlertidig ansettelse så vil det inntre karantene på 12 måneder også i forhold til disse. Det vil dermed kunne bli overlappende karanteneperioder.

Gjelder arbeidsoppgaver av samme art

Karantenetiden gjelder for "arbeidsoppgaver av samme art innenfor virksomheten". Dette betyr at arbeidsgiver i hvert enkelt tilfelle må vurdere hva som er arbeidsoppgaver av samme art.

- Det som er klart, er at det ikke vil være nok at stillingen har en ny tittel for å kunne ansette nye midlertidige på generelt grunnlag før karantenetiden har gått ut. Det avgjørende vil være om de oppgavene som den nye midlertidige arbeidstaker utfører i hovedsak er de samme eller likeartede de oppgavene som den tidligere midlertidige ansatte utførte, sier Gauslaa.

For å unngå problemer med karantenetid råder Gauslaa arbeidsgivere til å fortsette å bruke de eksisterende hjemlene for midlertidige ansettelser der det er mulig (vikariater og arbeid av midlertidig karakter). 

 

Kilde: Infotjenester 2015