søker du regnskapsfører...
...vi kan hjelpe deg

Logg inn

Mange bedrifter får økt arbeidsgiveravgift

Fra i sommer må en lang rekke bedrifter som i dag har redusert eller ingen arbeidsgiveravgift betale full avgift. Det skyldes at regelverket skal EU-tilpasses.

I Norge har vi differensiert arbeidsgiveravgift, et system som blant annet gjør det rimeligere å drive næringsvirksomhet i distriktene. Alle norske kommuner er plassert inn i en sone, og hvilken sone kommunen ligger i avgjør nivået på arbeidsgiveravgiften i denne kommunen.

Nå har regjeringen varslet en omlegging av dette systemet, som en tilpasning til EU. Forslaget til regelendring er sendt til EFTAs overvåkningsorgan ESA for godkjenning, og skal etter planen tre i kraft 1. juli 2014.

God og dårlig nyhet

Den gode nyheten er at 31 nye kommuner legges inn i sonesystemet, og bedriftene i disse kommunene vil dermed få redusert arbeidsgiveravgift (se oversikt nederst i saken). Den dårlige nyheten er at alle firmaer innen energi, transport og finans tas helt ut av ordningen.

- Det innebærer at firmaer i disse bransjene som i dag ligger i en kommune med redusert arbeidsgiveravgift, fra i sommer vil måtte betale full arbeidsgiveravgift dersom de foreslåtte regelendringene blir vedtatt, sier Infotjenesters Lønnsrådgiver Johnny Nymark. 

Størst utslag gir det for firmaer som ligger i Nord-Troms og Finnmark, som i dag ikke betaler arbeidsgiveravgift for sine ansatte i det hele tatt.

Der vil transportfirmaer som buss, ferge og flyselskaper, banker, forsikringsselskaper og energiselskaper nå måtte ut med 14,1 prosent arbeidsgiveravgift for sine ansatte.

NHO bekymret for transport

NHO opplyser at disse endringene kom helt uventet på dem, og har nå satt i gang en innsats for å redusere skadevirkningene for bedrifter som rammes negativt.

- For flere av våre medlemmer kommer dette helt uventet, og det sier seg selv at denne saken krever full oppmerksomhet fra oss, sier avdelingsdirektør i NHO, Ingebjørg Harto til NHOs egne nettsider.

- Vi forbereder nå innspill til regjeringen på gode kompenserende tiltak, som er mest mulig treffsikre – særlig mot transportsektoren. Vi er glad for at regjeringen har lovet at dette kommer allerede i revidert nasjonalbudsjett, sier Harto.

Hun sier det er mange som gjerne skulle fanget opp at transportsektoren skulle tas ut av ordningen, selv om det hadde vært svært vanskelig å flytte på EUs standpunkt.

31 nye kommuner

De nye kommunene som nå foreslås tatt inn i ordningen, og som dermed kommer positivt ut av omleggingen, ligger i ti ulike fylker i Sør-Norge. Alle unntatt tre foreslås lagt inn i sone 2. 

  • Hedmark: Kongsvinger, Nord-Odal, Sør-Odal, Eidskog, Grue, Åsnes, Våler og Åmot
  • Oppland: Søndre Land og Nordre Land
  • Buskerud: Rollag
  • Telemark: Drangedal, Nome og Hjartdal
  • Aust-Agder: Risør, Gjerstad og Åmli
  • Rogaland: Sauda
  • Hordaland: Tysnes, Kvinnherad og Jondal
  • Møre og Romsdal: Vanylven (sone 3), Sande, Stordal, Vestnes og Nesset
  • Sør-Trøndelag: Ørland, Agdenes, Bjugn (sone 3) og Meldal (sone 3)
  • Nord-Trøndelag: Inderøy

 

Kilde: Infotjenester 2014