søker du regnskapsfører...
...vi kan hjelpe deg

Logg inn

Slik håndterer du rus i arbeidslivet

Narkotika- og alkoholmisbruk i jobbsammenheng er ikke bare direkte livsfarlig, det forekommer også langt oftere enn mange tror. 

Her er 5 gode råd til hvordan man bør forholde seg til rusmidler i arbeidslivet.

Russtatistikken er dyster lesing. Beregninger fra Akan tyder på at en tredjedel av korttidsfraværet skyldes alkoholmisbruk. I tillegg anslår de at 15 prosent av langtidsfraværet er relatert til alkohol.

Selskapet Intoxicoas gjennomfører rustesting av ansatte på trålere og offshorefartøy.  Deres tall viser at 9,2 prosent av dem som blir testet uanmeldt slår ut på narkotiske stoffer eller alkohol. Testene består av urinprøver, hårprøver, alkotest og samtaler.

På et foredrag under den store Lønn og personaldagen i Oslo minnet Odd Helge Pettersen i Intoxicoas om at rusede ansatte ikke bare kan være livsfarlige for seg selv, sine kolleger og hele samfunnet på grunn av faren for ulykker.  

Ansatte som kjøper narkotika, handler per definisjon med et kriminelt miljø. Hvis kriminelle «har noe» på ansatte i bedriften, risikerer man utpressing og farlige situasjoner. For ikke å snakke om risikoen for økonomisk kriminalitet dersom man har ansatte som bruker mange tusen kroner i døgnet på rusmidler.

Nesten ingen kontroll
Til tross for disse tallene, er det svært få arbeidsulykker som knyttes til rus. Bare 10 av rundt 90.000 årlige arbeidsskader knyttes til berusede personer. Til sammenligning har 1 av 4 skadde sjåfører rusmidler i blodet. Pettersen mener det viser at det må være en voldsom underrapportering av rus knyttet til ulykker i arbeidslivet.

- Grunnen er at man ikke systematisk rustester personer etter arbeidsulykker, noe man burde gjøre.  Det er ingen grunn til å tro at problemet er signifikant mindre ved arbeidsulykker enn ved trafikkulykker, sier Pettersen.

Odd Helge Pettersen mener det er viktig å øke bevisstheten rundt rusmidler i jobbsammenheng, og har følgende råd for å håndtere rus og arbeidsliv:

1. Skaff kunnskap om narkotika
Kunnskapen om narkotikamisbruk er liten i norske bedrifter, og omfanget av narkotikamisbruk er større enn mange tror. Det kan være lett å merke at en person kommer på jobb med fylleånde. Ikke alle vet hvordan man skal vite om en person er ruset på narkotika eller legemidler. Du bør også lære deg å kjenne igjen brukerutstyr for narkotika.

2. Ta opp rus i jobbintervjuet
Hvor mange har fått spørsmål om sitt forhold til rusmidler i jobbintervjuet? Odd Helge Pettersen mener man allerede i ansettelsesprosessen bør stille spørsmål om hva slags forhold vedkommende har til rus, og orientere om hva som er reglene i bedriften på dette området.

3. Ikke dekk over for kolleger
Medarbeidere med rusproblemer blir ofte oppdaget sent, og det er gjerne ledelsen som er de siste som oppdager rusmisbruk. Noe av grunnen er at ansatte dekker over for kollegaer som har «en dårlig dag». Problemet blir gjerne ikke tatt tak i før det er så stort at alle ser det. En løsning kan være å henstille medarbeidere til å varsle om misbruk.

4. Vurder testing
Systematisk rustesting av ansatte er kontroversielt og strengt regulert i Norge. I bransjer med stor sikkerhetsrisiko og fare for alvorlige ulykker er det imidlertid åpning i lovverket for å rusteste ansatte. Odd Helge Pettersen mener bedrifter hvor sikkerhet er en vital del bør vurdere testing. Akan er mer kritiske til å bruke rustesting mot ansattes vilje.

5. Lag en russtrategi
Alle bedrifter bør ha en russtrategi med konkrete punkter for hva som er lov i forhold til rus på jobben. Her gjelder det å være konkret, mener Pettersen. Skal det være lov til å nyte alkohol på flyreise betalt av arbeidsgiver? Hvor mange alkoholenheter er det lov til å ta på flyet på vei til møtet i utlandet og hvor mange alkoholbonger skal man maksimalt kunne få under firmafesten? Russtrategien må være forankret i ledelsen, og må også være tydelig kommunisert til de ansatte.

Kilde: Infotjenester