søker du regnskapsfører...
...vi kan hjelpe deg

Logg inn

Slik blir du en mer effektiv sjef

For å sikre at du bruker tiden på det som skaper verdi i bedriften din, må du drepe tidstyvene.

I en undersøkelse Infotjenester gjennomførte juni 2011 svarte 600 norske ledere at de i snitt brukte to av fem arbeidsdager til administrasjon og rutiner.

Her er 10 tips som forhåpentligvis kan hjelpe deg på veien til mer effektiv ledelse:

  • Sett opp en dagsplan eller liste over gjøremål.
  • Vær selektiv med din møtedeltakelse - velg de viktigste møtene.
  • Mosjon og frisk luft gir deg energi og du blir i stand til å utføre mer på kortere tid.
  • Spis og arbeid samtidig - men bare når det er virkelig nødvendig.
  • Lag din egen prioritetsliste over hva du helst vil bruke tiden på, da er det enklere å si nei til det som ikke er svært aktuelt. Ikke ta på deg større og flere arbeidsoppgaver enn du med sikkerhet vet at du håndterer.
  • Hvis du har mye å gjøre, så ta det ubehagelige først. Da vil dine øvrige oppgaver gli lettere.
  • Gi deg selv tidsfrister til å bli ferdig med oppgaver du gruer deg til.
  • Bestem selv når du vil bli forstyrret. Ikke la telefonen dirigere deg døgnet rundt. Sørg for å ikke bli forstyrret når du har arbeid hvor du trenger arbeidsro. Møt en time tidligere på kontoret eller vær borte fra kontoret én dag for å kunne arbeide i ro og fred hjemme eller et annet sted hvor du ikke blir forstyrret.
  • Hver eneste dag må du stille deg spørsmålet: Er det bare jeg som klarer å utføre denne jobben? Hvis svaret er nei, bør du absolutt overlate jobben til noen andre. Bruk tid og krefter på å delegere. Lær å si nei! Sier du for mye ja, fører dette bare til at ingenting blir gjort skikkelig og til rett tid.
  • Når medarbeidere er for pågående med å be deg løse oppgaver uten først å ha tenkt seg om, gi dem et ark som inneholder fire spørsmål med plass for svar under hvert enkelt spørsmål: Hva er problemet? Hva er årsaken? Hvilke løsninger finnes? Hvilken løsning foreslår du? Hvis de ansatte i større grad har reflektert rundt en problemstilling før du involveres, vil det være lettere for deg å ta en avgjørelse.

 

Kilde: Adekvat.no / Tipsene er hentet fra verktøyet Daglig leders ABC