søker du regnskapsfører...
...vi kan hjelpe deg

Logg inn

Slik håndterer du kranglefanter

Finnes det noe verre enn kverulanter og kranglefanter på jobben? Det spiller liten rolle hvem som er ansvarlig for problemet. Her får du tips om hvordan du kan håndtere vanskelige ansatte, ledere og kolleger.

Joda, alle kan ha en dårlig dag. Og det finnes tilfeller når det er riktig å sette spørsmålstegn ved en situasjon. Men en gjennomgripende negativ holdning til tingenes tilstand kan være kostbart – både når det gjelder humør og produktivitet.

Les også: Slik takler du en vanskelig kollega

Her er fem måter du kan håndtere negative kommentarer på jobben på:

  • Forsøk å avdekke vedkommendes behov: I noen tilfeller er klagingen en måte å søke oppmerksomhet på. En kommentar som kan fungerer hvis du mistenker at dette er tilfelle er; «Hvis jeg var deg ville jeg trolig føle det samme,» sier coachen Erica Latrice i Fast Company.
  • Bytt perspektiv: Kanskje du har en innsikt som kan tilby klagerne nye måter å se ting på? Prøv å vise grunnen til at situasjonen er som den er. Du fremstår kanskje som en bedreviter, men du har i det minste styrt samtalen i en ny retning.
  • Spør om forslag til løsning: «Hva ville du gjøre med problemet hvis du kunne velge?». Dette er en god måte å få personer til å endre innfallsvinkel på.
  • Se på atferden: Ikke kom med anklager, det er bedre å bruke humor. Eller bare si rett ut at «Slik kritikk gjør meg virkelig utilpass.»
  • Endre samtaleemne: «Bridge» kalles en teknikk som blir lært ut i medietrening – som når et spørsmål blir stilt krever et svar som bekrefter spørsmålet og deretter flytter fokus: «Bra at du tar opp saken! Jeg har ikke noe svar nå, men jeg har noen tanker om det – la meg gå gjennom disse med deg.»


Kilde: Adekvat 2016