søker du regnskapsfører...
...vi kan hjelpe deg

Logg inn

Slik kan du skaffe deg nye kunder

Vi er alle selgere. Enten du selger et konkret produkt eller en tjeneste, eller firmaets direktør “selger” selskapets visjon og forretningsidé så handler det om salg. Her får du noen tips om hvordan du skaffer deg nye kunder.

Salg er å få aksept for en tanke, idé eller løsning på et behov. Å ta kontakt med nye potensielle kunder er kanskje noe av det vanskeligste ved det å være selger. For å lykkes, er det viktig at du først definerer de ulike elementer som utgjør samtalen, så gjelder det å prøve og feile til du finner en metode som virker.

 

Her er noen gode råd for å skaffe nye kunder:

   
  • Ha en godt planlagt interessevekker for samtalen.
  • Førsteinntrykket er viktig. Hvordan du fremstår i løpet av de første 30 sekundene kan avgjøre utfallet.
  • Etter at du har presentert deg, still spørsmål som viser seriøsitet og kunnskap, og som gir deg viktig informasjon. Kom fort til saken – kunden har det antagelig travelt.
  • Hvis du blir bedt om å oppgi en pris, så gjør det med en gang.
  • Finn ut hva som er kundens egentlige behov.
  • Hvis du blir avvist, hva så? Kanskje må du forsøke fire ganger for å lykkes med å få vedkommende som kunde. Hvis du gir deg etter én eller to ganger, vil nestemann som forsøker seg kanskje lykkes. Det viktigste er å starte kundens beslutningsprosess og vinne tillit.
  • Kunden vil kjøpe hvis du kan løse et problem eller tilfredsstille et behov. Still spørsmål som leder i den retningen. Fortell dem hvilke praktiske fordeler det medfører å anskaffe ditt produkt, ikke tekniske spesifikasjoner.

 

Gode selgere er tillitsskapende

Noen sier salgsegenskaper er medfødt. Det er nok noe sant i dette, men mye kan også læres.

Les også: De små tingene som avgjør salget



Her kan du lese om hvordan du kan kjenne igjen en god selger:

 
  • De fleste synes å være enige om at tillitsskapende evner er den viktigste egenskapen.
  • De arbeider hardt og metodisk, og bruker kunderegisteret.
  • De liker konkurranse og spenning. Provisjon kan ofte være viktig.
  • De har ekte glede av å selge og liker å tilfredsstille en kundes behov.
  • De bruker et antrekk som passer. Du forventer at en lege har hvit frakk når du kommer til konsultasjon. Hvordan vil du føle deg hvis taxisjåføren er sjuskete kledd? Hvordan tror du kunden forventer at du skal være kledd? Sørg i hvert fall for at kunden ikke er mer opptatt av klærne dine enn av ditt budskap.
  • “Kjappe salg” er sammenlignbart med å “tisse i buksa om vinteren”. Husk at eksisterende kunder er langt mer lønnsomme enn nye kunder. Sørg for at kunden er like fornøyd timene etter at han har gått, som han var akkurat i det øyeblikket du fikk overtalt ham.
  • Han må ha inntrykk av at han har gjort en god handel.
  • De har tålmodighet og utholdenhet nok til å få store ordrer.
  • De ser kundens behov: Kunden sier han har behov for en drill. Selgeren ser at det egentlige behovet er å få laget et hull. Når han har fått kunden med på dette, kan han presentere en alternativ måte, sin måte, å lage hull på.
  • Mange “kunder” har negative forestillinger om “selgere”. Selgere som klarer å få kunden til å se på seg som rådgiver i stedet for “selger” kommer nok ofte lettere til.
  • De kjenner kunden og kundebedriften godt, og har et fortrinn fremfor de fleste konkurrenter. De har god kjennskap til hvem som tar avgjørelser, kundens økonomi, behov for utskiftninger og lignende. Dermed kan de være på rett sted til rett tid lenge før konkurrentene får snusen i hva de holder på med. Løfter holdes og oppfølging er en selvfølge.

 

  •  Sist – men ikke minst: De tør å avslutte og be om en ordre
 

 

Kilde: Adekvat 2016