søker du regnskapsfører...
...vi kan hjelpe deg

Logg inn

Starte eget firma: Regnskapsfører? Forsikringer? Beskytte firmanavnet? Telefonregisteret? Rutiner …

Her er noen punkter om hva du må og hva du bør gjøre i forbindelse med oppstart av enkeltpersonforetak. Listen kan være en grei start for alle som ikke har drevet enkeltpersonforetak før.

  • Vurdere om firmaet skal ha egen regnskapsfører eller ikke – i tilfelle bør du avtale samarbeidsform
  • Formulere forretningsidé (1-3 setninger) og lage en forretningsplan
  • Tegne forsikring for firmaet
  •   – brann, innbrudd og vannskade
  •   – ansvarsforsikring
  •   – ulykkesforsikring (spesielt ved utsatte yrker)
  •   – nøkkelpersonforsikring
  • Beskytte foretaksnavnet som varemerke (kan være aktuelt i noen tilfeller)
  • Avtale samarbeidsform med bank, speditør oa viktige partnere
  • Vurdere leieavtale for lokaler mht varighet, mulighet for fornyelse, endringer, oppsigelse, begrensninger, mulighet for framleie, renhold, andel av felleskostnader mm
  • Tidligst mulig legge opp/bestille telefon, fax etc
  • Registrere firmaet som ny abonnent på elektrisk kraft. Husk måler-avlesning
  • Lage rutiner for markedsføring – for eksempel oppføring i telefonkatalogen, Internett etc
  • Bestille nødvendige trykksaker: Brevark, visittkort, brosjyrer mm

 

Kilde: Adekvat 2014