søker du regnskapsfører...
...vi kan hjelpe deg

Logg inn

Unngå de tre epost-uvanene

Hvis du som leder bruker epost på en lite heldig måte, vil disse uvanene spre seg til dine medarbeidere.

Resultatet blir dårligere effektivitet og produktivitet. Her er tre uvaner du ifølge Fast Company bør være på vakt mot:

Hyperrespons

Hvis du til stadighet sjekker innboksen eller har på push-varslinger, er det en sikker måte å bruke epost ineffektivt. Oppmerksomheten blir flyttet fra viktigere oppgaver til de ofte trivielle innkommende meldingene, og det vil ta deg i gjennomsnitt 20 minutter å komme tilbake til den oppgaven du avbrøt. Sett i stedet av en bestemt tid for å sjekke e-post. Reduser utsending og dermed det antall svar du får.

Les også: Vil forby e-post utenfor arbeidstiden

Epost på kveld og helg

Kan du ikke motivere dine ansatte gjennom å sjekke innboksen på kvelder og helger, så la det være. Det er viktig å hente seg inn over lengre og sammenhengende perioder. Sørg for at det er enighet om når dere skal være tilgjengelig og ikke.

Les også: Vi kaster bort tiden på e-post

For mange cc

Du kanskje tror at du holder dine medarbeidere informet ved å sette dem på kopi hver gang du mailer noe. Men håndtering av informasjon stiller krav på den som skal gjøre det. Send ikke kopier til folk som strengt tatt ikke trenger å holdes informert.

Les også: 3 tips om mer effektiv e-post

Kilde: Adekvat 2016